torsdag 25 september 2008

Domaine Leon Barral 2005

En kartong full med södra Frankrikes värme anlände till slut. Egendomen och vinet har avhandlats av Finare Vinare på både ett genomgripande och underhållande vis (se här, här och här). I och med detta behöver jag inte orda om egendomen. Även Frankofilen nickar gillande, men har dock anmärkningar – volatila syror och möjligen en viss flaskvariation. Trots detta är mina förväntningar på detta vin skyhöga!

Domaine Leon Barral har en klart rubinröd färg med ljusare kanter. Vinet innehåller 50 procent Carignan, 40 procent Grenache och 10 procent Cinsault och vinet har inte sett skymten av ek utan har legat på betongtank. Doften är ung och uttrycksfull och det som först möter näsan är en bunt sydfranska örter, en doft som jag på senare tid har blivit beroende av! Sedan kommer toner av barrskog, rök, salmiak och mandelmassa. Så här långt infrias redan mina förväntningar doftmässigt. Frukten har inslag av björnbär, jordgubbar, hallon och bittra körsbär. Sedan kommer en doft som jag förknippar med Campari. Jag vågar knappt smaka, tänk om jag blir besviken – men det blir jag inte! Vinet har en medelhög attack, frisk, ung syra och balanserade tanniner. Mellanregister är välbyggt och eftersmaken har toner av örter, salmiak och läskande röda bär.

Efter fyra timmars luftning har doften utvecklats. Det finns mer av söta röda bär som solvarma jordbuggar och körsbär. Jag tycker även att det tittar fram en rad ängsblommor, örterna har blivit mer torkade och salmiaken har tonat bort och istället framkommer sötlakrits. Det finns även inslag av mineral och mandel. Vinet har fått en mer påtaglig syra, tanninerna har blivit lite mer sträva och mittenpartiet har fått toner av bittra örter. Eftersmaken är komplex, lång och läskande med inslag av hallon, lakrits och kola. Men sedan kommer en ny omgång av smaker med salmiak, återigen, samt mer örter som timjan, lagerblad och salvia. Vad ska man säga, det finns inte ord för hur mycket jag uppskattar det här vinet!

Jo, en sak återstår att säga: ett stort tack till Finare Vinare som tipsade om detta vin.

Faugères 2005, Didier Barral, Domaine Leon Barral, Lentheric, Cabrerolles, Faugères, Languedoc

Inga kommentarer: