tisdag 3 februari 2009

Fast food!

Stressade småbarnsföräldrar som vill äta gott mitt i veckan men har minimalt med tid, hör upp! Tag ett paket Ranas ravioli med karljohansvamp, efter de är färdig kokta ned med en rejäl matsked pesto och kokvatten, rör om. Garnera sedan med grana och svartpeppar. Detta är himmelskt gott och slår alla snabbmatkedjors utbut mer hästlängder. Och det hela tar endast 15 mintuer!

Till detta dricker vi La Quercia 2005. Vinet har en klar rubinröd färg och inleder med toner av mörka bär, örter och fat. Med mer luft faller bitarna på plats: mörka körsbär och plommon, lägg därtill salvia, viol, mörk choklad, kaffe och vaniljstång. Vinet har en frisk syra, inlindade tanniner, ett välbyggt mellanregister och ett avslut med toner av mörka bär, mörk choklad och örter. Syran ligger kvar länge och just innan det hela avlsutas kommer toner av lingon och tranbär. Ett mycket gott vin som är väldigt lätt att ta till sig, epitetet inställsamt är på sin plats. En anmärknig dock: lite för mycket rostad ek som inte har gått in i vinet, men detta kommer att gå till sig med lite tid i källaren. Passade perfekt till raviolin!

9 kommentarer:

Anonym sa...

kovatten?

Ingvar Johansson sa...

Va bra att du påminde mig om denna utmärkta barbera. Drack den ofta för men nu har det inte blivit på ett tag. Min erfarenhet är också att det är ett vin som vinner på att sparas ett par år mellan köp o konsumtion

MSVin sa...

Kokvatten! Så klart!

MSVin sa...

Esping; jag har länge funderat på att dricka denna Barbera, men det har inte blivit av, riktigt bra. som sagt.

Anonym sa...

Länge sedan jag drack. Brukade vara ok. Suspekt efternamn...

MSVin sa...

Suspekt efternamn? Jag hänger inte med!

Anonym sa...

Någon kommenterade en gång att "io" läses som "you". Detta med vad som står framför blir ju lite vågat...

Helt off topic (skäms!!)

Ingvar Johansson sa...

Jag tror Anonym syftar på Andrea Faccios efternamn som med lite god vilja och ett h mellan c och i hade kunnat utläsas som ett från början amerikanskt,numera globalt invektiv

MSVin sa...

Ok! jag är helt off!