Enligt en notis i Decanter samt i Dagens industri (se under Röttorps vintips) så ökar vinkonsumtionen i USA och det spås vara den största vinmarknaden i världen 2010 om trenden håller i sig. För tillfället är det fransmännen som dricker mest vin i världen. Även i Kina och Ryssland ökar vinkonsumtionen och väntas öka framöver. Vad kan denna trend innebära för den internationella vinmarknaden?
När den internationella efterfrågan på vin ökar så kommer priset på vin att stiga, i det korta perspektivet, eftersom utbudet av vin inte hinner anpassa sig till den ökade efterfrågan. Orsaken är att producenter i både gamla och nya världen kommer få allt svårare att hitta ny mark som kan ge viner av högre kvalitet. Priset på toppviner kommer sannolikt att skjuta i höjden då intresset för dessa viner ökar i USA och nyrika i både Ryssland och Kina kommer säkert att bidra till denna trend.
Vidare finns det en risk för att vi kommer att få uppleva ett ökat utbud av lättdruckna, sötfruktiga och alkoholstarka viner, designade för den amerikanska allmänkonsumenten. Jag ger inte utlopp för mina fördomar om amerikanska smaker utan refererar endast till artikeln i Decanter. Men förhoppningsvis så slipper vi i Sverige ta del av det väldesignade utbudet, vi har redan vår beskärda del av sötfruktiga boxar och viner gjorda för att fånga nya konsumenter.
I det långa perspektivet kommer sannolikt priset på vin att stabilisera sig. Nya länder kommer att ta plats i vår vinatlas som t ex Kina och Uruguay. Här är vinnäringen bara i sin linda och kommer mest troligt att börja ge avkastning under de kommande tjugo åren. Det tar tid att finna rätt jordmån och mikroklimat och det tar även tid för vinrankan att ge druvor som är värd att vinifiera. Vidare kommer det att ta tid att hitta, eller ta fram, druvkloner som är anpassade för nya jordmåner och klimatförhållanden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar