fredag 7 mars 2008

il Bacialé 2002


Braida var en av de första producenter att göra prestigeviner med druvan Barbera: Bricco dell´Uccellone. Från samma producent kommer il Bacialé som innehåller 80 procent Barbera, 15 procent Pinot Noir och 5 procent procent Cabernet Sauvignon. Vinet kommer från appelationen Monferrato Rosso DOC som ligger i Piemonte.

Färgen är rubinröd med brun kant. Inledningsvis doftar det fat, vanilj och marsipan med en viss ton av röda bär. Efter ett tag i glaset framkommer toner av undervegitation, svamp och tomatkvist (lite gröna toner). I smaken återkommer de rostade fattonerna, vanilj, röda bär som vinbär och tranbär, lite svamp och gröna toner. Syran är fortfarande frisk och tanninerna är mjuka. Sammantaget så tycker jag att eken och rostningen skymmer frukten. 2002 var inget bra år i Piemonte så frukten har sannolikt inte nått full mognad. Vi sparar en del till dagen därpå för att se vad händer med vinet. Dagen därpå har vinet fått en mer spännande doft: körbär, läder, rotsaker, blommor och fat. De rostade tonerna är mycket framträdande och påminner om något som jag inte kommer på. Syran i vinet har mjuknat något och smaken är inte lika spännande som doften. I eftersmaken är fatkaraktären mycket framträdande och påminner faktiskt om en bättre Bourbon och det är den tonen jag förnimmande i doften som nu faller på plats. Vinet finns i SBs beställningssortiment av årgång 2005.

P.S dag tre har vinet utvecklas ännu mer. Doften har blivit än mer nyanserad: körsbärslikör, torkad frukt, choklad, rosor, tryffel och kolonilkryddor. Smaken drar åt samma håll: körbärspraliner, torkad frukt, läder, kryddor (nejlika) och tryffel. Syrorna är behagliga och inte lika kantiga som tidigare. Ett moget gott vin. Ja, där ser man! Om någon hade sagt till mig att öppna denna flaska och låt den stå öppen i tre dagar och drick den sedan till en svamprisotto. Då hade jag sagt: den passar nog till risotto men att låta den luftas i tre dagar - nej tack, den bör drickas inom någon timme efter decantering. Men jag har lärt mig något nytt. Synd att det var den sista flaskan...

Inga kommentarer: