onsdag 18 juni 2008

Rosso di Valtellina Villa Bianzone 2004

I ett tidigare inlägg efterlyste jag viner från mindre kända områden och appelationer. Så när de dyker upp på SB så är det bara att köpa några flaskor. Detta vin fick jag nys om via Finare Vinare - tack! När Nebbiolo odlas i Valtellina går druvan under namnet Chiavennasca och de viner jag har provat från detta område har varit bra, fram för allt det ständiga fyndet på SB: Le Tense Sassella. Jag har även druckit Nebbiolo (Picoutener) från Val d' Aosta och dessa viner har också varit bra. Höghöjdsnebbiolo tenderar att bli mer rödfruktigt och örtigt än storebror från Piemonte. Vinerna påminner lite om Bourgogne men med den avgörande skillnaden att de är mer tanninrika.

Villa Biazone har en ljusröd färg. Doften är intensivt rödfruktig med av inslag av hallon, körsbär och nypon. Det finns även toner torkad frukt, rosor och tjära. Vinet har rejäl frisk syra och sandiga tanniner som är integrerade med alkoholen. Det smakar röda bär och nypon med inslag av torkad frukt och örter i eftersmaken. Ett mycket bra vin med ett nyanserat mellanregister och långt avslut. Det som slår mig är att vinet har så pass mycket smak trots den ljusa färgen och den låga alkoholhalten som är endast 12 procent. Det är nog inte ett vin som charmar alla men det passar mig eftersom jag uppskattar matviner med frisk syra och låg alkohol. Perfekt partner till kycklingragu med polenta.

Inga kommentarer: