lördag 25 oktober 2008

Château Cantemerle 2005

Trots att jag helst skulle vilja låta flaskorna ligga i källaren, kan vi inte hålla oss från att prova en primeur 2005. Det finns många kvar på SB men flera av de bästa vinerna har gått åt – med undantag för vissa av de dyrare prestigeslotten.

Château Cantemerle ligger i södra delen av Haut-Médoc i kommunen Macau som gränsar till Margaux. Slottet är en 5ème Cru och vinet innehåller 58 procent Cabernet Sauvignon, 33 procent Merlot, 6 procent Petit Verdot och 3 procent Cabernet Franc. Det lagras 12 månader på ekfat, där 50 procent är nya, och 4 månader på stora ekliggare efter blandningen. Vinet har en mörkröd färg med en violett kant. Doften är ung, rättfram och fruktig med toner av körsbär, svarta vinbär och smultron. Det finns inledningsvis en doft av mandelmassa, som klingar av, och sedan kommer tobak, ek, örter och viol. Vinet är medelfylligt, har en frisk syra, småsträva tanniner och ett örtigt, välbyggt mellanregister. Eftersmaken är rätt lång med toner av röd frukt med betoning på bittra körsbär, viol, tobak och rostad ek som inte riktigt har integrerats med helheten.

Med mer luft utvecklas doften och frukten blir lite mer mörk där svarta vinbär anger tonen uppbackad av plommon. Faten bidrar nu med aromer av kaffe, örterna har blivit mer tydliga med betoning på lagerblad samt mynta och doften av viol har blivit mer påtaglig. Det finns även inslag av blyertspenna, en jordig mineralton och under ytan finns en finstämd doft av röda bär. Vinet har en mer balanserad syra med mjukare tanniner och eftersmaken är lång, smått elegant och komplex med inslag av mynta, viol, tobak, moreller, ceder och kaffe.

Vinet är, trots sin ungdom, redan mycket bra med toner av blommor och örter som för tankarna till Margaux. Det finns över femhundra flaskor kvar så jag köper fler och lagrar.

Château Cantemerle 2005, Château Cantemerle, Haut-Médoc 5ème Cru Classé, Bordeaux, France

8 kommentarer:

Frankofilen sa...

Härligt med lite tidiga intryck av nollfemmorna. Det här vinet gillade jag i årgång 2000 förra sommaren. Inte superduper, men riktigt gott och ursprungstypiskt. Kanske dags att smaka snart igen. Var förbi Regeringsgatan och fick med mig lite vrakgods hem, bland annat det här vinet, tack för titten.

Finare Vinare sa...

Intressant test, det låter inte oväntat riktigt lovande efter de halvkassa 2002 och 2003. Var såg du att det fanns 500 pavor kvar? Idag verkar det mest handla om småsmulor...

Vi slog till på en låda Fieuzal idag. Plus en flaska att korka upp nu. Rapport kommer...

MSVin sa...

Frankofilen: Första gången jag provar detta slott så jag har inga erfarenheter av tidigare årgångar. Men jag tyckte det var lovande!
Så lite så!

Finare Vinare: Som sagt har jag inga erfarenheter av slottet, men denna gillade jag verkligen, ung, men lovande. Angående antalet flaskor var det den uppgift jag hittade när jag i helgen tittade på SBs hemsida hur många flaskor som fanns kvar av de olika primörerna. Speparet PDF. Om jag förstod det rätt så ska flaskorna finnas i depån. Det synns nog inte från SBs hemsida. Men nu blev jag så pass osäker så jag måste ta reda på mer, återkommer.

MSVin sa...

Finare Vinare: det finns mer Bordeaux kvar än vad som finns på SB:s hemsida, de ligger o depån. Var och beställde mer Château Cantemerle idag, när jag beställde var det 343 st kvar. Och om jag tittat på SB:s hemsisa så är det bara ett fåtal på olika SB i landet som visas. Det finns sannolikt mer kvar av olika viner.

Finare Vinare sa...

Kul att höra! Vi ringde till Regeringsgatan, och de hittade en låda Cantemerle som inte syntes i saldot.
Så den lade vi rabarber på.

För det är ju så att vi gillar den medelfylliga stilen och de fina aromerna i Cantemerle. Det var lite väl elakt att kalla 2002 och 2003 halvkassa, de var ju trevliga och helt anständiga. Och 1999 var ett riktigt gott vin. Frankofilens notering om 2000 låter ju mitt i prick. Trots att vi är svårt sugna på att korka upp lyder vi rådet att vänta ett par år till...

Tack igen för din fina beskrivning, MSVin.

MSVin sa...

Finare Vinare: Tack och bock!

Vad bra att ni fick tag på en låda! Vinet kommer att bli riktigt bra med några år i källaren. Men jag gissar att ni kommer att provsmaka när ni fått hem lådan. Ser fram emot ert intryck.

Ha det bra!

Niklas Jörgensen sa...

Hej msvin!

Kul du provat denna! Fick köpt den redan för två år sedan i London och priset var kanonbra! Slog till med 24 halvflaskor då jag tycks gilla Cantemerle i stora årgångar! Har också läst en hel del positiva ord i den internationella vinpressen om 05:an.

Tror jag låter flaskorna ligga ett tag till, verkar inte vaa någon brådska plocka hem :-)

Än en gång, tack för provningskommentar!!

MSVin sa...

Niklas J: Det är ett mycket bra vin, men som du skriver, så är det bara att låta det ligga kommer att bli riktigt bra vin med tiden.