torsdag 17 juli 2008

Champagne



Jag dricker (Champagne) när jag är glad och när jag är ledsen. Ibland dricker jag det i enrum. I sällskap tycker jag det är obligatoriskt. Jag smuttar lite på det om jag inte är hungrig och dricker det om jag är hungrig. Annars rör jag det inte - om jag inte är törstig, förstås - Lily Bolinger (Källa: Jefford A, 1991, Champagne, Stockholm: Bonnier Alba).

Belle époque, Winston Churchill och Christopher Soames*. Symboler för, personligheter bakom och myter om champange är legio. Champange är mycket mer än en dryck, den har metafysiska dimensioner. Det är som att dricka en del av vår historia. Pretentiöst uttryckt, ja möjligen... Låt oss då för stunden släppa denna historiska barlast och låta vinerna nedan tala för sig själv.

Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut innehåller 55 procent Pinot Noir, 15 procent Pinot Meunier och 30 procent Chardonnay. Vinet har en ljusgul färg. Doften är relativt kraftfull och fruktig med inslag av citrus, med betoning på apelsin, kex, mogna äpplen och mineral. Syran är frisk och smaken är relativt fyllig inledningsvis med toner av grape, apelsin och kex som sedan övergår till en ganska lång eftersmak med inslag av nougat och mineral. Här har vi en småkomplex och matorienterad Champagne.

Baron-Fuenté Galipettes är gjord på druvor som är organiskt odlade och har en druvsammansättning bestående av 25 procent Chardonnay, 70 procent Pinot Meunier och 5 procent Pinot Noir. Producenten är ett familjeägt företag som startades av Gabriel Baron och frun Dolorès Funté 1968 och är beläget i byn Charly-Sur-Marne. När firman startade så hade de endast 1 hektar i sin ägo och i dag har de 35 hektar och köper in druvor från ytterliga 45 för att göra sina Champagner (5 stycken i basutbud). Vinet är ljusgult med grönskimmrande inslag. Doften är finlemmad men komplex med toner av mariekex, grape, gröna äpplen, blommor och mineral. Inledningsvis har den en intensiv smak av grapefrukt för att sedan övergå i ett lite mjukare mellanregister med inslag av kex och äpplen som sedan avslutas med en relativt lång eftersmak med toner av blommor och mineral. En elegant och lättare Champagne som passar till Aperetif.

André Clouet Grande Réserve Brut innehåller 100 procent Pinot Noir. Doften är intensiv och nyanserad med inslag av rök, nybakad Croissant, gula äpplen och citrus. Syran är frisk och smaken är medelfyllig med inslag av gula äpplen, blodgrape och mineral. Eftersmaken är ganska lång, nyanserad och smått elegant. En Champange som passar både till mat och Aperetif.

Heidsieck & Co Monopole Blue Top Brut har en druvblandning som består av 35 procent Pinot Noir, 32 procent Pinot Meunier och 33 procent Chardonnay. Vinet har en ljusgul färg med lite gyllene inslag. Doften är rättfram med toner av gula äpplen, nougat, nötter, blodapelsin, bröd och blommor. Vinet har en mjuk och härlig mousse. Smaken är inledningsvis fyllig för att sedan övergå i en sammansatt mitt med inslag av blodapelsin och det hela avslutas med en lång eftersmak med toner av mogna äpplen och nougat. En fyllig och elegant Champange med ett brett register.

* När den engelska diplomaten Christopher Soames 1980 sändes till Rhodesia av Margret Thatcher för att förhandla om självständighet för nuvarande Zimbabwe tog han med sig ett rejält lager av sin favoritchampange (Pol Roger, precis som för sin avlägsna släkting Churchill). Mitt i de besvärliga förhandlingarna påstås Soames ha överraskat sina landsmän med att konstatera att en uppgörelse skulle vara nådd inom 30 dagar. På frågan hur han kunde veta det, konstaterade Soames att "jag har bara 20 flaskor kvar" (Källa: Kronstam B-G (1999) Kronstams Vinbok, Stockholm: Bokförlaget DN).

Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut, Alexandre Bonnet, Les Riceye, France (art nr på SB: 7555)
Baron-Funeté Galipettes, Baron-Fuenté, À Charly-Sur-Marne, France
André Clouet Grande Réserve Brut, Sanz Clouet, Bouzy, France
Heidsieck & Co Monopole Blue Top Brut, Heidsieck & Co Monopole, Épernay, France (art nr på SB: 7398)

Inga kommentarer: