måndag 28 juli 2008

Farnese Colline Teramane 2005

Vi dricker Farnese igen, det var drygt en vecka sedan sist (se mer här). Jag gillar verkligen detta vin och i ett svagt ögonblick kan jag drista mig till att utnämna detta vin till det bästa på bolaget under hundralappen. Vinet är mörkrött med violetta kanter. Ur glaset kommer en intensiv mörkfruktig doft, där björnbär, plommon och mörka körsbär anger tonen, och jag tycker mig även finna ett blåbär här och där i glaset. Vidare finns det inslag av mörk choklad, tjära och örter. Vinet har snygga syror och lite småkärva och unga tanniner som mjuknar med lite längre luftning. Smaken följer dofterna och avslutet är långt och chokladfruktigt. Ett ungt och fruktdrivet vin i bra balans. Vinet är en utmärkt partner till Tortiglioni med lammfärs.

Farnese Montepulciano Colline Teramane 2005, Farnese, Ortona, Abruzzo, Italia (art nr 2367)

Inga kommentarer: