onsdag 14 januari 2009

Fontanafredda Langhe Nebbiolo 2006

Fontanafredda Langhe Nebbiolo har fått fyndstämpel efter fyndstämpel i den svenska vinpressen. Den marknadsförs som en ”Mini Barolo” och en som har synat detta ess är Finare Vinare som provade vinet förra året (se här). För att sammanfatta intrycket: vinet var smått knutet och mediokert. Jag litar på omdömet, men är ändå nyfiken på att prova själv. Det faktum att det gått närmare ett halvår sedan Finare Vinare provade vinet kan vara till dess fördel.

Vinet har en rubinröd färg med en begynnande tegelkant. Doften är sluten till en början med svaga toner av röda bär och… ja inte mycket annat. Efter ett tag i glaset framkommer en diskret doft av körsbär, hallon, blommor samt kryddor som kanel och muskot. Jag fångar även upp en ton av tjära som stiger upp ur glaset med jämna mellanrum. Det är inget större tryck i doften men det påminner om en Barolo, eller rättare sagt: en skiss av Barolo. Vinet har balanserad syra, mogna tanniner, ett slankt mellanregister och ett smått utvecklat avslut med inslag av röda bär, kryddor, torkad frukt och viol. Vid närmare eftertanke är det lite drag av rosor och tjära i eftersmaken. Jag vill dock påpeka att dessa toner är subtila och vinet har en slank profil som snarare för tankarna till Bourgogne än Piemonte. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till vinet, men…

… med 24 timmars luftning har vinet blivit något mer komplext. Det doftar körsbärskompott, läder, tobak, rosor, torkad frukt, svamp och multna löv. Syran är inställsam, mellanregistret är smått vattnigt med puderlätta tanniner som har en ton av kakao och eftersmaken går mot torkad frukt och tobak. Vinet är obalanserat med mer doft än smak. Sammanfattningsvis hade vinet en bättre smak än doft dag ett vice versa dag två. Långt ifrån ett fynd men ett rätt okej matvin.

Langhe Nebbiolo Fontanafredda 2006, Serralunga di Alba, Piemonte, Italia

Inga kommentarer: