lördag 2 augusti 2008

Château Laquirou Champs Rouge 2006

Min nya fascination för vin från Languedoc tar mig från Pic-Saint-Lup till La Clape. Kvällens vin kommer från Château Laquirou som ägs av makarna Hug-Harke sedan 1993, då de lämnade sina tidigare yrken för att bli vinbönder. De gör två vita viner, en rosé och tre röda. Två av de röda vinerna görs på en majoritet av Syrah. Kvällens vin görs däremot på 30 procent av vardera Grenache och Syrah samt 25 procent Mourvèdre och 10 procent Carignan, en typisk sydfransk mix. Vinet har inte sett skymten av ek utan har legat på ståltank, som borde innebära massor av druvtypiska aromer.

Château Laquirou Champs Rouge har en rubinröd färg med violetta kanter. Doften är ung och har massor av primärfrukt från de olika druvorna. Jag finner jordgubbar och körsbär från Grenache, sedan kommer mörkare toner fram som blåbär och björnbär samt tjära, viol, peppar och kryddnejlika som jag assoicerar till både Syrah och Mourvèrdre. Slutligen finns det även inslag av örter och salmiak som för tankarna till Carignan. Vinet har en frisk syra och mjuka drickvänliga tanniner. Inledningsvis så smakar det massor av de primäraromer som mötte en i doften med betoning på de mörka bären, sedan kommer ett nyanserat mellanregister som övergår i en lång eftersmak med toner av röda bär och bittra örter. Avslutet är verkligen läskande, man vill verkligen dricka mer. En trolig kandidat till husets vin!

Château Laquirou Chaps Rouge 2006, Château Laquirou, Fleury d'Aude, La Clape, Coteaux du Languedoc, France

4 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Det här låter ju som ett lovande vardagsvin! Bra druvblandning med 25% carignan - 12,5% alkohol.
Eneträ fanns med i doftprofilen på Barrals Jadis, enligt SB ska det finnas här också. Hittade du några enar?

MSVin sa...

Enar?, nja, jag såg det i doftprofilen från SB efter det att jag smakat vinet. Brukar inte läsa doftprofilen från SB innan jag provar viner, för att minska risken för skaffat sig förutfattade meningar. Det är lätt att hitta dofter man letar efter, eller vill hitta. Jag tyckte vinet hade en viss kryddighet, som drog åt peppar/kryddnejlika. Möjligen att det där i bakgunden fanns någon En...

Vård o Vin sa...

Trevlig läsning (och trevlig blogg)!

Har själv köpt några flaskor, så det låter ju lovande med ett bra vardagsvin... Hoppas få prova till helgen.

MSVin sa...

Vad roligt att du uppskattar bloggen. Skriv gärna några rader när du provat vinet.