torsdag 14 augusti 2008

Loimer Riesling 2007

Vi dricker återigen Riesling från Österrike, denna gång från Kamptal. Ett vindistrikt som ligger i kölvattnet bakom Wachau, men som är på uppåtgående. Kvällens vin kommer från Fred Loimer som enligt den information jag hittar om honom, på hans hemsida, ser ut att vara en kvalitetsmedveten vinmakare med höga ambitioner. Han har bland annat högre odlingstäthet än det som är vanligt för producenter i regionen, 5000 vinrankor per hektar istället för 3000. “For this reason I can keep the yield per vine low, which concentrates the power in the vine“.

Loimer Rielsning har legat "sur lie" på ståltankar i tre månader innan det hamnade på butelj. Vinet har en ljusgul färg med lite grönskimrande inslag. Doften är ung och intensiv med tydliga toner av gröna äpplen och grape, vidare finns det inslag av omogna aprikoser, vita blommor och mineral. Vinet har en frisk och rejäl syra med tillräckligt frukt för att skapa en bra balans. Vinet smakar Granny Smith, Granny Smith och återigen Granny Smith, med lite grape, jäst och mineral i eftersmaken. Ett vin som med fördel kan lagras några år. Vi gillar vinet som för övrigt var en bra partner till ugnsstekt lax, primörer och limémajonäs.

Loimer Riesling 2007, Fred Loimer, Langenlois, Kamptal, Österreich

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så till den givna frågan, hur tycker ni den står sig mot 1000-Eimer-Berg?

MSVin sa...

Bra fråga, jag tycker att 1000-Eimer-Berg var lite mer mogen och hade en lite större personlighet. Men gillar man syra och gröna äpplen så är Loimer helt ok

Anonym sa...

Syror och gröna äpplen låter som min melodi! 1000-Eimer-Berg gjorde inget bestående avtryck hos mig, får helt enkelt bli att testa Loimer i veckan för en slutgiltig jämförelse.

MSVin sa...

Det bästa vore att prova vinerna bredvid varandra. Minnesbilden är inte alltid helt klar. Jag ser att Loimer röner större uppskattning i bloggsfären. Får prova någon till flaska för att se om mitt intryck kvarstår!

Anonym sa...

Jag har ställt Loimer mot 1000-Eimer-Berg parallellt. Jag föredrog tuseingen. Lite mer distinkta syror, lite mer distinkta toner åt det grapebittra hållet som jag tycker mycket om i min riesling. Inget ont om de lite unknade äpplena i Loimer, men jag tycker att tusingens syror och frukt är mer distinkta och mer stringenta. Loimer hänger (än så länge?) inte ihop på samma sömlösa sätt.
Lagring? Nja, jag vet inte. Jag brukar föredra mina österrikiska rieslingar unga, då gör syrorna ett strålande jobb. Samtidigt, ett par, tre år lär inte vara något problem - frågan är bara om det är värt mödan.

MSVin sa...

1000-emier-berg föll mig också bättre i smaken. Mer karaktär.
Jag tror båda vinner något på lagring

Anonym sa...

Tänkte väcka ämnet till liv (såhär 6 månader senare...) eftersom just detta vin finns nu nedsatt på systembolaget. Om det var ett bra köp för 99 kr borde det ju göra ännu mindre ont till 79 kr! Verkar även finnas en del andra Österrikiska riesling till bra priser.

/Fredrik

Anonym sa...

Tänkte väcka ämnet till liv (såhär 6 månader senare...) eftersom just detta vin finns nu nedsatt på systembolaget. Om det var ett bra köp för 99 kr borde det ju göra ännu mindre ont till 79 kr! Verkar även finnas en del andra Österrikiska riesling till bra priser.

/Fredrik

MSVin sa...

Japp, jag har sett att det är rea, har inte hunnit köpa ännu. Men 79 kronor är ett mycket bra pris för detta vin.